Ваш рейс скасували і пропонують перенести дату. Чи можна повернути гроші за квиток?

Ваш рейс скасували і пропонують перенести дату. Чи можна повернути гроші за квиток?

Ryanair повертає гроші за відмінені авіарейси чеками, які в Україні не приймаються. Що робити в подібних випадках, запитав у ПростоПрава один з його користувачів.

Ніякої готівки

Зараз реальність така, що через пандемію коронавірусу транспортне сполучення між країнами може припинитися в будь-який момент. Компанії-перевізники при цьому пропонують перенести поїздки або інші варіанти, щоб тільки не повертати гроші. Наприклад, користувачу ПростоПрав Павлу Боброву пообіцяли повернути все до цента, але тільки чеком. А по ньому отримати гроші в Україні не реально.

"Ми забронювали авіаквитки в компанії Ryanair через туристичну компанію TURISTO, - розповідає Павло. - Наш рейс скасували у зв'язку з Covid-19. У вересні заповнили Customer Verification form для того щоб отримати повернення грошових коштів. 27 листопада отримали повідомлення на пошту про те, що чек був відправлений на нашу адресу. Але зателефонувавши в турагентство для консультації, нам повідомили що з 2017 року банки України не приймають чеки, і отримати гроші ми не зможемо. Поспілкувавшись з представником Ryanair, нас повідомили, що повернення коштів здійснюється тільки шляхом відправки чека, який в подальшому покупець може перевести в готівку в банку. Чи можемо ми якось вплинути на авіакомпанію Ryanair для того, щоб змінити умови повернення грошових коштів, наприклад, на банківську карту?".

Чи можуть авіакомпанії взагалі не повертати гроші або віддати їх частково, пояснив юрист Руслан Малий.

Закон на боці клієнта

Як зазначає юрист, умови повернення коштів за невикористаний квиток прописані в Наказі № 1239 Про затвердження Авіаційних правил України "Правила повітряних перевезень та обслуговування пасажирів і багажу" https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0141-19#Text

В правилах передбачено, якщо авіакомпанія не зуміла надати послугу, а клієнт не з своєї вини не зміг ними скористатися, то компанія повинна повернути грошові кошти в сумі, що залежить від використаного тарифу і тарифних нормативів авіаперевізника та виду відмови від перевезення. В таких випадках є дві процедури повернення коштів: добровільна та примусова через суд. В першу чергу фахівець, радить звернутися до представника авіакомпанії або в головний офіс. Для цього необхідно заповнити заяву-бланк, надати квиток (можливо в електронному форматі). На наступний день після виконання всіх необхідних формальностей на рахунок клієнту зазвичай повертаються гроші.

Повернення коштів в Україні авіаперевізник здійснює в національній валюті, в інших країнах - відповідно до законодавства місцезнаходження представництва.

"Тобто зараз як таких проблем немає. Єдине, що авіакомпанії намагаються спочатку запропонувати клієнтам перенести дату, щоб не віддавати кошти, однак клієнт має право це вимагати", - зазначає Руслан Малий.

При цьому слід пам'ятати, що відповідно до того ж Наказу, якщо клієнт летів з пересадками, наприклад, з України через Польщу у Францію, але по прибуттю в Варшаву рейс скасували, то повертається лише частина суми за невикористані квитки. Знову ж таки, все залежить від тарифу і тарифних нормативів.

Скільки коштує суд

В разі якщо компанія відмовляється повертати гроші, то отримати їх можливо через суд. Сума, яку доведеться при цьому витратити, буде залежати від ціни позову, тобто вартості квитка.

"Необхідно сплатити судовій збір (Для фізичних осіб 1 відсоток від ціни позову, але не менше 0,4 від розміру прожиткового мінімуму - 875 гривен). Щодо написання позовних заяв, - людина вільна вибирати: або адвокат, або пише сама. Витрачати кошти на дорогу зараз немає потреби, можна просити провести судове засідання в режимі відеоконференції. При вартості квитка у 2000 гривень, за все доведеться заплатити не більше 1 500 гривень (орієнтовно). При цьому, в разі, якщо остаточно рішення суду є позитивним, то повертаються не тільки кошти за квиток, але і сума судового збору, яку сплатив позивач, за рахунок того, що стягується з відповідача. Також позивач має право просити відшкодування моральної шкоди, якщо перевізник умисними діями намагається уникнути відшкодування, що в будь-якому випадку впливає на моральні страждання клієнта компанії", - перераховує Руслан Малий.

Фахівець запевняє, що такі справи не є довготривалими і складаними, позивачу достатньо мати в якості доказів квиток, та офіційну причину, чому було відмовлено в авіаперельоті, наприклад, постанову, розпорядження уповноваженого державного органу про закриття авіасполучення.

Міжнародна практика

Згідно з роз'ясненнями Єврокомісії, коли рейси було скасовано через обмеження, запроваджені країнами у рамках боротьби з пандемією коронавірусу, клієнти мають право на:

  • повернення повної вартості квитка;
  • перебронювання на найближчий доступний рейс;
  • бронювання рейсу на більш пізню дату.

Також авіакомпанія може запропонувати пасажиру ваучер, який він зуміє використати в певний проміжок часу для придбання іншого квитка цієї ж авіакомпанії. Водночас пасажир претендує на повернення повної вартості квитка, якщо авіакомпанія скасувала рейс.

Для повернення вартості квитка необхідно звернутися за місцем придбання квитка, або заповнити форму зворотного зв'язку на сайті.

Саме Павлу Боброву, який звернувся на ПростоПрав, вдалося домовитися з авіакомпанією, що гроші йому повернуть на картку, коли він надасть від банку виписку по рахунку і документальне підтвердження того, що чеки не приймаються.

Якщо потрібна консультація або допомога кваліфікованого юриста, ви можете або самостійно обрати помічника з декількох сотень фахівців, зареєстрованих на нашому ресурсі, або ж просто залишити свій запит, щоб юрист сам запропонував Вам допомогу.

ПростоПрав - це онлайн ресурс, на якому кожна людина може запитати про юридичну консультацію та вирішити своє питання разом з юристом.

Розвиток ресурсу ПростоПрав відбувається за підтримки Міжнародного фонду "Відродження". 

Назад до списку